موضوع را با یک مثال دیگر ادامه میدهیم ، در یک ساختمان قفل هوشمند شما میتوانید کنترل سیستم سرمایش یا گرمایشی خود را بصورت هوشمند کنترل نمائید، در این صورت علاوه بر اینکه دمای محیط در حد معینی ثابت نگه داشته میشود ، شما میتوانید تعیین کنید که مثلاً اگر به مدت ۳۰ دقیقه کسی در محل حاضر نبود سیستم سرمایشی یا گرمایشی به صورت خودکار خاموش شود و یا حتی اگر پنجره باز مانده به شما هشدار دهد تا از اتلاف انرژی جلوگیری گردد و در صورت عدم توجه شما به این اخطار به طور مثال بعد از گذشت ۱۵ دقیقه سیستم های سرمایشی و گرمایشی به طور خودکار خاموش شوند.

از دیگر ویژگی های سیستم خانه هوشمند ، سیستم حفاظتی قابل پیاده سازی توسط این تجهیزات هوشمندسازی می باشد . یعنی اگر شما سیستم را در وضعیت دزدگیر قرار دهید و از خانه خارج شوید در صورت باز شدن درها و پنجره ها و یا در صورت تشخیص حرکت در محیط به عنوان دزدگیر عمل کرده و ضمن فعال کردن آژیر میتواند از طریق خط تلفن متصل به سیستم، با شماره هایی که از قبل برای آن تعریف شده تماس گرفته و موضوع را گزارش نماید.

همانطور که ملاحظه شد ساختمان هوشمند را نباید به صورت یک کالای لوکس نگاه کرد ، بلکه یک سیستم بسیار کارآرا و اقتصادی است که در کنار تمامی ویژگیهای امنیتی و کنترلی ، رفاه را نیز به همراه می آورد.

هر یک از موارد بالا هزینه های خاص خود را داشته و شما میتوانید با توجه به نیاز ، سلیقه و بودجه در نظر گرفته شده مواردی را انتخاب و اجرا نمائید . بدیهی است در صورت فراهم آوردن زیرساختهای اولیه لازم، شما در آینده قادر خواهید بود موارد دیگری را نیز به سیستم هوشمند ساختمان موجود اضافه نمائید.