میل گاردان چیست؟
در خودروهایی که فاصله بین چرخ های محرک خودرو و مجموعه گیربکس و موتور، زیاد باشد، جهت انتقال نیرو به چرخ های محرک از میل گاردان استفاده میشود. مثلا هنگامی که موتور خودرو در جلوی آن باشد و محور محرک ، چرخ های عقب باشند.
وظیفه میل گاردان انتقال گشتاور پیچشی گیربکس به دیفرانسیل بوده میل گاردان در خودروهای که چرخ های محرک در جلو وجود دارد به کار نمیرود میل گاردان نیروی پیچشی زیادی تحمل میکند. بر طبق قرار داد اکثر اتومبیل های که شامل دستگاه تولید نیرو و دستگاه انتقال قدرت و دستگاه کلاچ در جلو میباشند ولی دستگاه محرک واقعی خودرو در عقب واقع است و برای انتقال نیرو به دستگاه محرک در عقب اجزای مخصوصی لازم است که این کار را انجام میدهند که در مهندسی اتومبیل “محور حرکت” نامیده میشود.
در دو طرف میل گاردان چهار شاخههای مخصوص وجود دارند که به میل گاردان امکان حرکت همزمان با بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دستاندازها را میدهند. ولی این بالا و پایین رفتن دیفرانسیل مستلزم کوتاه و بلند شدن گاردان نیز هست. یعنی وقتی دیفرانسیل بالاتر میرود گاردان باید کوتاه شده و هنگامی که دیفرانسیل پایین میرود گاردان باید بلندتر شود. برای ایجاد این امکان برای گاردان از اتصال کشویی استفاده میشود. در اتصال کشویی، میل گاردان را دو تکه میکنند. به طوری که یک طرف قطورتر از طرف دیگر باشد. سپس طرف نازکتر در داخل طرف قطورتر فرو میرود. به منظور جلوگیری از هرزگردی، در بخش داخلی سمت قطور و بخش بیرونی طرف نازکتر "هزار خاری" ایجاد مینمایند. در نتیجه گاردان به حالت کشویی میتواند در هنگام چرخش کوتاه و بلند شود. به این اتصال اتصال کشویی گاردان میگویند.
وظیفه میل گاردان انتقال گشتاور پیچشی گیربکس به دیفرانسیل بوده میل گاردان در خودروهای که چرخ های محرک در جلو وجود دارد به کار نمیرود میل گاردان نیروی پیچشی زیادی تحمل میکند. بر طبق قرار داد اکثر اتومبیل های که شامل دستگاه تولید نیرو و دستگاه انتقال قدرت و دستگاه کلاچ در جلو میباشند ولی دستگاه محرک واقعی خودرو در عقب واقع است و برای انتقال نیرو به دستگاه محرک در عقب اجزای مخصوصی لازم است که این کار را انجام میدهند که در مهندسی اتومبیل “محور حرکت” نامیده میشود.
در دو طرف میل گاردان چهار شاخههای مخصوص وجود دارند که به میل گاردان امکان حرکت همزمان با بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دستاندازها را میدهند. ولی این بالا و پایین رفتن دیفرانسیل مستلزم کوتاه و بلند شدن گاردان نیز هست. یعنی وقتی دیفرانسیل بالاتر میرود گاردان باید کوتاه شده و هنگامی که دیفرانسیل پایین میرود گاردان باید بلندتر شود. برای ایجاد این امکان برای گاردان از اتصال کشویی استفاده میشود. در اتصال کشویی، میل گاردان را دو تکه میکنند. به طوری که یک طرف قطورتر از طرف دیگر باشد. سپس طرف نازکتر در داخل طرف قطورتر فرو میرود. به منظور جلوگیری از هرزگردی، در بخش داخلی سمت قطور و بخش بیرونی طرف نازکتر "هزار خاری" ایجاد مینمایند. در نتیجه گاردان به حالت کشویی میتواند در هنگام چرخش کوتاه و بلند شود. به این اتصال اتصال کشویی گاردان میگویند.